2 rady na začiatok podnikania

Ak sa hovorí, že začiatky bývajú ťažké, tak pri podnikaní to platí dvojnásobne. Stretol som sa s mnohými začínajúcimi podnikateľmi, ktorí ešte nemali poriadne ani premyslený svoj podnikateľský plán, no už týždne sa venovali tvorbe loga či iným (v tom momente nie veľmi podstatným) činnostiam. Pred tým, ako sa vrhnete na dráhu podnikania, je dôležité zodpovedať si dve kľúčové otázky. Ostatným detailom sa môžete venovať „za jazdy“. Najviac času venujte nájdeniu odpovedí na vaše „Prečo“ a následne doriešte „Ako.“

Na čom teda pri začatí podnikania naozaj záleží?

Odpovede na vaše „Prečo“ budú slúžiť ako maják v časoch, kedy sa vaše podnikanie bude zmietať v búrke ťažkostí, neistoty a nepohody. Definujte si váš dlhodobý zámer, ktorý budete chcieť naplniť podnikaním. Nech to nie je len činnosť pre robotu a peniaze, lebo ani milióny na účte ešte samé o sebe nikoho dlhodobo šťastným neurobili. Podnikanie vnímajte ako nástroj, vďaka ktorému môžete prežiť život, ktorý vám prinesie vnútorné uspokojenie.

Nechajte si dosť času a priestoru a spíšte si jednotlivé pohnútky do zoznamu. Neobmedzujte sa na doterajšie skúsenosti a zažité postupy. Majte smelé plány, ktoré by niekto mohol nazvať až trúfalosťou, no je to váš život a prečo by ste ho mali prehajdákať v šedi priemeru?! Len ten, kto dokáže vidieť za horizont všednosti, môže svojím presvedčením a nadšením motivovať seba a ostatných k neobvyklým činom. Majte tento zoznam na očiach, lebo už čoskoro ho budete potrebovať.

Už viem prečo, ale ako?

V tomto bode by vás už nič nemalo zastaviť. Lokomotíva vášho podnikania by mala byť hnaná vašimi túžbami, snami a hlavným zámerom. No napriek tomu veľa „wanna-be-podnikateľov“ v tejto fáze dostane kŕč, ktorý nevedia rozchodiť. Primárny dôvod ich neúspechu je otáľanie a strach z neúspechu. Čakajú na vhodného investora; na výpoveď s dostatočným odstupným; kým deti budú samostatnejšie…čakajú a medzičasom ich vnútorný oheň po osamostatnení pomaly vyhasína až sami zostarnú v pohodlnej zóne komfortu. Mark Manson vo svojom bestselleri Jemné umenie mať veci v p**i uvádza, že veľa ľudí funguje na princípe:

EMÓCIA -> INŠPIRÁCIA -> MOTIVÁCIA -> AKCIA

Inak povedané, čakajú na inšpiráciu zvonka, na základe ktorej sa namotivujú a odhodlajú konať. No je možné, že takejto postupky sa nikdy nedočkajú. Preto odporúča najskôr začať robiť čokoľvek a popri tom sa vykryštalizujú ostatné premenné. Je to ako s písaním článku. Keby som bol čakal na ideálnu inšpiráciu, asi by ste tento článok nečítali ani v roku 2028. Ale mal som deadline a tak som začal. Po ťažkom začiatku to už išlo ľahšie, začalo ma to baviť a už teraz sa teším až bude hotový. Teda aplikoval som takýto postup:

AKCIA -> EMÓCIA -> INŠPIRÁCIA -> MOTIVÁCIA

Druhou príčinou toho, že veľa ľudí podnikať nikdy nezačne je strach z neúspechu. Ten sa dá premôcť tým, že si spíšete najhorší scenár, ktorý sa môže stať. Následne si uvedomíte, že zase nič až tak fatálne by sa nestalo. Zamestnanie si nájdete vždy a prerobené peniaze dokážete opäť zarobiť. Tak či tak získate skúsenosti, naučíte sa nové veci a aj napriek zdanlivej porážke budete sebavedomejší a spokojnejší- pretože ste to aspoň vyskúšali. A to je niekedy na nezaplatenie! Lebo stráviť zvyšok života s pocitom premárnenej príležitosti je horšie ako samotný podnikateľský neúspech.

Idem na to!

Máte svoje prečo a máte odhodlanie začať. Výborne! A teraz je potrebné začať čo možno najlepšie, pretože začiatok a reputáciu máte len jednu. Definujte si postup v oblastiach zdrojov- ľudských a finančných, obchodu a marketingu a ako to všetko skrotiť do procesov, vďaka ktorým nebudete otrokmi svojho podnikania a podnikanie bude slúžiť vášmu životnému zámeru.

Že práve v tejto fáze by ste potrebovali radu skúsenejších? To nie je hanba, práve naopak. Nemusíte objavovať koleso, správne nasmerovanie od profesionálov vám ušetrí kopu nervov, času a v konečnom dôsledku aj peňazí. Pretože šikovný podnikateľ sa neučí na vlastných chybách, ale zúročuje skúsenosti druhých. Obráťte sa na náš tím konzultantov a my vám radi pomôžeme rozbehnúť sa v oblastiach, ktoré sú nevyhnutné pre raketový štart vášho podnikania.